Rensa i din inre röra och upplev lättnaden

Rensa i röran och upplev lättnadenKroppen städar spontant så fort vi ger den chansen. Har det någon gång hänt dig att du har blivit sjuk, förkyld första dagen på semestern?

Så länge vi jobbar och stressar på är kroppens kamp- och flykt-system, det sympatiska nervsystemet, i full gång och gör oss aktiva, alerta och redo att lösa alla problem i vardagen som vi upplever akuta. När semestern infinner sig och hjärnan går in i semesterläge aktiveras kroppens lugn-och-ro-system, det parasympatiska nervssystemet, och sätter igång läkande och revitaliserande processer i kroppen. Vi får symptom som visar att kroppen städar sig.

Man kan välja att antingen trycka ner symptomen igen och skjuta ytterligare på städarbetet, eller att ta hand om sig och välkomna sina symptom på läkning. Att skjuta på städarbetet kan ibland vara nödvändigt för att man ska klara av en akut stressande vardag, men i längden leder det till ökad stress. Till sist blir städarbetet oundvikligt och vi drabbas av sjukdom och tvingas ta hand om oss. Det finns många exempel på människor som har kommit till insikt och börjat leva ett nytt, mer harmoniskt, meningsfullt och kärleksfullt liv efter sjukdom eller annan livskris.

Även psyket passar på att städa sig så fort det får chansen

När vi vilar, slappnar av och är tillräckligt lugna och stabila så sker ibland en spontan så kallad avreaktion, eller ”tjällossning” som jag själv brukar kalla det. En sådan avreaktion kan komma väldigt plötsligt och tydligt när någon visar oss kärlek, förståelse och förlåtelse. Då släpper gamla spänningar i kroppen som har funnits där för att trycka ner lika gamla tankar och känslor som vi inte har velat erkänna eller kännas vid. När ”isen tinar”, när spänningarna släpper kommer dessa gamla tankar och känslor upp till medvetandet och vi får möjligheten att bearbeta dem. Känslomässigt kan de exempelvis visa sig som frambristande tårar, uppbubblande ilska, gnagande skamkänsla eller pinande begär som färgar våra tankar.

Det vi kan göra då är att träna oss i att välkomna, tolerera, acceptera dessa känslor, vilka de än är. Då sker det som kallas helande, integrering, vilket kan förstås som att de gamla, stressande känslorna blandas med, spädes ut, i det stora lugn och den kärleksfulla känsla som vi har när vi är stabila och slappnar av. Besvärande tankar som kanske också dyker upp i medvetandet under tjällossningen kan på motsvarande sätt blandas, sorteras och bearbetas med nya idéer, perspektiv och förhållningssätt som vi har fått till oss under vårt senare liv.

Det paradoxala är att lyckosamt städresultat, då vi har släppt taget om sådant som vi tidigare har tryckt ner och distraherat oss ifrån, inte åstadkommes genom att fortsätta kämpa med att försöka bli fria från det. Istället åstadkommes det genom att ge upp den kampen och välkomna till vårt medvetande det som vi tidigare så desperat har undvikit.

När vi välkomnar dessa rester från vårt förflutna i medvetandet så behöver vi ta det lugnt och ta lite extra väl hand om oss själva, så att vi orkar med integreringen, helandet, städningen.

Efter ett tag, efter några timmar eller några dagar, avtar de jobbiga känslorna och tankarna i takt med att vi accepterar dem och vi kan då uppleva en lättnad och en ökad känsla av frihet, energi och glädje.

Enligt min erfarenhet fungerar det så här när psyket, sinnet, läker. Därigenom har jag också en tillit till att den jobbiga städprocessen åtföljs av en lättnad, då jag faktiskt har bearbetat, accepterat och släppt taget om något som tillhör mitt förflutna. Utan den erfarenheten kan det förstås vara lätt att bli rädd och känna ångest när psyket vill städa sig.

Sådan rädsla för att helas kan leda till frustration över vårt hopplösa tillstånd. ”Jag trodde att jag var klar med det där”, kanske vi har tänkt. Men vi var inte klara. Det fanns mer disharmonisk energi kvar i oss som hade legat som cementerade tankar och känslor, nedtryckta i vårt undermedvetna sinne.

Så fort vi slappnar av tillräckligt mycket, vilket kan ske i en kärleksfull atmosfär, passar det undermedvetna på att släppa fram lite av dessa nedtryckta tankar och känslor i medvetandet.

Vissa disharmoniska mönster i oss sitter hårdare fast än andra, så vi kan behöva många tjällossningar innan de släpper helt. Men för varje tjällossning känner vi oss lite bättre till mods och vi kan lättare välja att agera på ett annat, mer konstruktivt sätt än vad det disharmoniska mönstret vill få oss till.

De nedtryckta tankarna och känslorna kan även komma upp till ytan när vi triggas av något som påminner om dem, vilket till exempel sker om vi gråter till en sorglig film. De kan också komma fram när vi är alltför stressade och uttröttade för att kroppen och sinnet ska orka trycka ner dem. Då upplever vi ångest. Eftersom vi i det läget är allt annat än lugna och stabila så blir det ingen tjällossning, utan vi fortsätter istället att undvika de uppkomna tankarna och känslorna genom att distrahera oss från dem på de sätt som vi har lärt oss under livet.

Så när vi är stressade och uttröttade är det förstås stabilisering som gäller, att lugna ner oss och vila upp oss. När vi är lugna och utvilade drar städprocessen spontant igång igen, och nu vet du hur du ska förhålla dig till den.

Nästa inlägg: Vila i ovissheten och skapa med flyt

Prenumerera på nyhetsbrevet och få besked om nästa inlägg och en gratis hypnosinspelning

2 reaktion på “Rensa i din inre röra och upplev lättnaden

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *