Hur du kan öka din tro på att du kommer lyckas

Om du tror att du kan göra en sak eller tror att du inte kan göra en sak så har du rätt./Henry Ford

Om du verkligen vill lyckas med att uppnå någonting och verkligen tror att du kommer att göra det så upplever du troligen en brinnande längtan efter att göra det. Därför fokuserar du på det, agerar för att uppnå det och fortsätter att göra det ända tills du lyckas. Sannolikheten att lyckas uppnå saker är således stor när både vilja och tro finns.

Om du vill lyckas men inte alls tror att du kommer att göra det så upplever du istället missmod när du tänker på det. Varje gång du då agerar och sedan misslyckas känner du kanske både besvikelse och frustration.

I förra inlägget Har du bättre självförtroende än en elefant? skrev jag om att lära sig av misstagen och fortsätta träna på att lyckas. Om tron på att lyckas inte finns där alls är det dock inte så lätt att lära av misstagen och sedan fortsätta, utan man ger istället upp. Därmed minskar så klart fokus på det man vill ha. Det man önskar rinner ut i sanden.

Du måste alltså tro för att lyckas, för annars motarbetar du dig själv. Om du tror att du kan klara det kommer motivationen automatiskt. Hur kan du då göra för att börja tro när du faktiskt inte gör det?

En enkel övning för att stärka självförtroendet – tron på att lyckas

Med den här enkla övningen ”programmerar” du din hjärna till ökad tro på dig själv och din förmåga. Den går till så att du ”kopierar” känslan av gott självförtroende från ett område i livet till ett annat. Läs igenom hela övningen innan du börjar.

1. Blunda och tänk på någonting som du gör med riktigt gott självförtroende. Lev dig in i hur du gör det med enkelhet och finess och gläds åt det. Se det, hör det, känn det och förstärk sinnesintrycken och känslan med hjälp av din fantasi. Vi har alla saker som vi vet att vi är riktigt bra på, exempelvis sådant som vi gör ofta eller en utmaning som vi har klarat av. Det kan vara vad som helst – något du gör på jobbet, hemma, i skolan, på fritiden etc.

2. Stanna kvar i den sköna känslan av självförtroende när du tänker på den situation där du önskar få bättre självförtroende. Föreställ dig med hjälp av fantasin hur du gör det med samma enkelhet och finess. Se det, hör det, känn det och förstärk intrycken.

3. Föreställ dig till sist din upplevelse av att med finess ha klarat av den situation som du önskade ha bättre självförtroende i. Vad ser du då? Vad hör du? Hur känns det? Stämmer det att du känner dig glad?

Visst är det en enkel övning? När du har funderat ut vad du ska tänka på i varje steg och har gjort övningen ett par gånger kommer du att kunna göra den på mindre än två minuter, hemma, på jobbet, på tåget – var som helst där du har möjlighet att släppa fokus på omgivningen en stund.

Om du inte lyckas överföra känslan av självförtroende direkt från det ena området i livet till det andra kan du upprepa steg 1 och 2 några gånger så lossnar det troligtvis efter en stund.

Ju mer du kan känna känslan av självförtroende, samtidigt som du tänker på den situation där du önskar ha detta självförtroende, desto lättare fastnar den nya associationen i det undermedvetna och desto snabbare kommer du att märka en förändring.

När du regelbundet utför den här enkla övningen kommer du med stor sannolikhet snart att känna självförtroendet i den verkliga situationen.

Vad sägs om att prova göra övningen nu direkt? Känns den bra kan du upprepa den t.ex. en gång om dagen under en period, tills du har uppnått det du önskar.

Nästa inlägg: Dålig självkänsla försämrar självförtroendet

Prenumerera på nyhetsbrevet och få besked om nästa inlägg och en gratis hypnosinspelning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *